piątek, 27 czerwca 2014

Truskawkowo

Sezon truskawkowy powoli mija-czas zrobić małe zapasy na zimę.
Truskawki nasze,z naszego ogródka,więc dokładnie wiem  z czym mam do czynienia.I mogę bez obawy zrobić kilka słoiczków dla moich Panów,wiedząc,że są bezpieczne i zdrowe nawet dla najmłodszego smakosza ;)
Istotne w tym wszystkim jest to,że ja truskawek nie jem,więc w jaki sposób mogę zrobić z nich dżem,bez próbowania-stwierdził mój ukochany ;)
To ja Ci jeszcze pokażę jak-powiedziała matka polka i zakasała rękawy :)  Nie jem,bo jestem na nie uczulona (jeżeli ktoś czyha na moje życie zaserwuje mi ukradkiem truskawki ;) ),a poza tym próbować podczas przyrządzania nie można-tak powiedziała mi babcia :)
I to właśnie przepisem mojej babci na dżem truskawkowy i kompot z truskawek się z Wami podzielę ;) Bez ulepszaczy,żelfiksów,zbędnej ilości cukru i innych dziwnych tworów ;)

                                     

DŻEM Z TRUSKAWEK

*kg truskawek,
*0,25 kg cukru

Przygotowanie

1.Truskawki myjemy,pozbywamy się szypułek,wrzucamy do garnka.
2.Gotujemy przez 2/3 dni po 2-2,5 godz. na wolnym ogniu często mieszając.
3.Pierwszego dnia gotowania dodajemy sok z całej cytryny.
4.Na koniec gotowania dodajemy cukier,gotujemy aż się rozpuści (nie robimy tego wcześniej,bo może nam się dżem przypalić).
5.Im dłużej będziemy gotować tym gęstszy będzie dżem :) Możemy zrobić test "zimnego talerzyka" tzn.na schłodzony w lodówce talerzyk nakładamy troszkę dżemu,po ostygnięciu będzie miał taką konsystencję finalnie-jeżeli nam nie odpowiada (jest za rzadki) to gotujemy dalej.
6.Po ugotowaniu przekładamy do wyparzonych słoików,mocno zakręcamy,odkładamy do góry dnem na ściereczkę na ok godzinę (aby wieczka załapały)  i gotowe :)


KOMPOT Z TRUSKAWEK

*truskawki,
*odrobina cukru
*opcjonalnie mięta

Przygotowanie

1.Do wyparzonych słoików wkładamy umyte i pozbawione szypułek truskawki.
2.Posypujemy delikatnie cukrem.
3.Czekamy ok dobę,aż truskawki puszczą sok.
4.Objętość truskawek w słoiku się pomniejszyła,więc następnego dnia dokładamy owoce do pełna i jeżeli ktoś lubi takie połączenie to również listki mięty.
5.Zakręcamy słoiki.
6.Pasteryzujemy-do garnka napełnionego wodą na 3/4 wysokości ,wstawiamy słoiki,kładąc na dno ściereczki i ustawiając słoiki tak,żeby się nie stykały.
7.Gotujemy na małym ogniu,ok 20 minut.
8.Wyjmujemy-odkładamy na ściereczkę do góry dnem na ok godzinę i gotowe :)

                                                                  Smacznego :)















4 komentarze:

  1. Nie ukrywam że spróbuję przepisu na dżem😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam :) Sama nie próbowałam (z wiadomych powodów),ale po spałaszowaniu już dwóch słoiczków (zaledwie dzień po zrobieniu) przez moich facetów mogę stwierdzić,że smakują ;)

      Usuń
  2. Mniam, az slinka cieknie :) i jak przepieknie sie prezentuja. Brawo! :D

    OdpowiedzUsuń

Miło mi Cię gościć :) Będę wdzięczna, gdy pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.